Borstörő 2011.04.26. 08:44

C-vitamin II.

És most, hogy már ennyire okosak lettünk, rátérhetünk a mennyiségi kérdésre is. Először is nézzük meg, hogy mennyi C-vitamint tárol a szervezetünk és hol. Azt mondják az okosok, hogy a testben lévő C-vitamin mennyisége kb. 1500 mg. Vannak bizonyos szervek, amelyekben a C-vitamin koncentráció 5x, de akár 100x magasabb lehet, mint a plazmában. A legeslegtöbb a mellékvesékben, az agyalapi mirigyben és a szemlencsében található, de ugyanúgy elég magas a koncentráció az agyban, a májban, a szívizomban, és ami a mi szempontunkból (illetve ennek a bejegyzésnek a kapcsán) a legfontosabb, hogy az immunválaszban résztvevő sejtek igen nagy koncentrációban tartalmazzák a C-vitamint (40-60x-a a plazmáénak).
 
Beszéljünk egy kicsit a felszívódásról is. A felszívódás a gyomorban és a vékonybélben zajlik egy bizonyos ”rendszeren” keresztül, amit tudományosan úgy hívnak, hogy: karrier-mediált aktív transzport. Ez a rendszer bizony-bizony megtelhet, sőt, meg is telik az egyszerre bevitt magas C-vitamin mennyiségtől, ezért van az, hogy a felszívódás növekvő beviteli mennyiség hatására csökken, vagyis amikor már a fent említett ”rendszer” befogadó kapacitása végéhez ér, a felesleg felhasználatlanul távozik. Az internetes orvosi oldalak szerint, egyszeri dózis esetén a 200 mg 100 %-a szívódik fel, 1000 mg-nak a 75 %-a, 1250 mg-nak az 50 %-a, 3000 mg-nak a 40 %-a, 5000 mg-nak mindössze a 20 %-a szívódik fel. Persze a különböző orvosi oldalak adatai között voltak némi eltérések, de egyáltalán nem jelentős a különbség, szóval a fent leközölt adatok hitelesnek minősíthetők. De azt is tudnunk kell, hogy a C-vitamin mindössze egy óra alatt lebomlik és feldolgozásra kerül.
 
Na nézzük, hogy mi szól a nagy mennyiség mellett (én a 2-3000 mg felettit nevezem annak). Számos kutatás széleskörű áttekintése erősítette meg, hogy az ajánlott napi beviteli értéknél (ami egyébként 60 mg à nevetséges) nagyobb mennyiségű C-vitamin bevitel is biztonságos (Weber, 1996). Összesen 8 placebo kontrollált és 6 nyílt vizsgálatot végeztek, ahol akár 10 g C-vitamint is elfogyasztottak naponta 3 éven át ”mellékhatások” nélkül (Bendich, 1995). A krónikus betegségek - mint például a rák - összefüggésben állnak az immunrendszer legyengülésével és rákbetegség esetén kísérő jelenségként gyakran tapasztalják a fent említett sejtekben az alacsony C-vitamin szintet. Hogy mi gyengítheti ennyire le az immunrendszerünket? A jól ismert ”mozgásszegény életmód-egészségtelen táplálkozás” páros, az alkohol és a cigaretta, az idegesség, a túlhajszoltság, hiszen savasítják a szervezetet, amely kedvez a káros anyagoknak és egyre inkább kezdik az orvosok is elismerni, hogy a negatív gondolkodás is gyengíti a szervezet ellenálló képességét.
 
És egy-két sokkoló adat, hogy miért is érdemes nagyon nagy mennyiségben fogyasztani C-vitamint:
Szentgyörgyi Albert, akinek köszönhetjük, hogy megismertük e csodálatos vitamint, napi 1000 mg-ot fogyasztott, betegség esetén azonban 8-9000 mg-ot lenyelt (dokumentált!!!) 91 évesen halt meg és nem vesekő miatt.
 
Linus Pauling, Nobel díjas kémikus 10-18.000 mg-ot evett naponta (dokumentált!!!) 93 évesen halt meg és nem vesekő miatt.
 
Dr. Michael Colgan a világ legnevesebb táplálkozás kutatója napi 5000 mg-ot visz be, 1950-ben született Dublinban, jelenleg is él és virul, és nem volt soha veseköve.
 
Hogy miért emlegettem ennyit a vesekövet? Mert rengetegszer halljuk, hogy a túlzott C-vitamin fogyasztás vesekövet okoz. Hatalmas viták vannak ezzel kapcsolatban, még orvos és orvos között is. Az egyik csoport szerint kutatások bizonyítják, hogy márpedig, de igen, sok egészséges embernél tapasztaltak kövességet. Aztán jön a másik csoport és lobogtatnak más kutatási eredményeket, hogy márpedig, de nem, mert hatalmas mennyiségek mellett sem lett senkinek veseköve. Mi pedig vakargatjuk a fejünket, hogy most akkor kinek higgyünk. Szóval. Szintén az interneten, orvosi szaklapokat böngészve találtam arra a tényre, hogy a szervezetben összesen 20 mg/testsúly-kg aszkorbinsav található és kb. 1500 mg átalakulása során kb. 50 mg metabolit - többek között oxálsav – képződik kristályok formájában. De arról nem szól a fáma, hogy most ez ártalmas mennyiség, vagy nem és ha nem, akkor mekkora az ártalmas mennyiség. Persze ebbe a számba beleszámítandó az emberek egyéni hajlama a kövesedésre. Magányvélemény (ez abszolút csak az én véleményem): képzeljünk magunk elé 50 miligramnyi porszemcsét. Tudjátok mennyi 50 mg-nyi porszemcse?? Borzalmasan kevés és én teljesen kizártnak tartom, hogy ekkora mennyiség valaha is kövességhez vezethet. Maximum, ha hyperhajlama van a képzésére az illetőnek, de az én véleményemet semmilyen kutatás nem támasztja alá.
 
És akkor most nézzük mi szól a nagy mennyiség ellen. A szaklapok itt kézből a kőképződéssel kezdenek. Ugyebár én erről kifejtettem a véleményem, így nem megyek bele a témába még egyszer. Grammos nagyságrendeknél szintén a szaklapok említik, hogy megemelhetik a glukóz (vércukor), a húgysav (fehér színű kristályos vegyület) és a kreatinin (vesefunkció) szintet. Megzavarhatja a vér székletből való kimutatását, illetve fontos tudni, hogy az aszkorbin sav átjut a placentán és ez viszont NAGYOBB mennyiségben káros lehet a magzatnak, így terhesség alatt minden vitamin bevitelt orvos kontrolláljon!
 
Bbridget

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerekmonopoly.blog.hu/api/trackback/id/tr472855739

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.