Bbridget jóvoltából, a terhesség előtt-alatt ajánlott vitaminokról kapunk teljes képet az elkövetkezendő pár hétben.

Mint tudjuk és bizony ez már közhelynek számít, hogy két dolog van, amiért egy nő bármit, de bármit képes megtenni: hogy ne legyen gyermeke, illetve, hogy legyen……
Örömmel vettem tudomásul, hogy még vannak a földön olyan emberek, akik törődnek embertársaikkal, sorstársaikkal, sőt még segítséget is próbálnak nyújtani nekik egy olyan témában, amely sajnos egyre több nőt, asszonyt érint (a teherbeesés nehézségei) és külön öröm számomra, hogy ez a drága segíteni vágyó lélek az én kedves ismerősöm. :-)
 
Eldöntöttem, hogy én is megpróbálok idetenni valamit a magam tudásából még akkor is, ha nekem nincs még gyermekem és egyelőre nem is készülök szülni. De egy pesti kórházban dolgozom és gyógyszerkutatással foglalkozom, igaz diabetológiával és lipidológiával kapcsolatosak, de néhány orvoskolléga segítségével és némi utánajárással összeállítottam egy kis információcsomagot a terhesség alatti vitaminigényekről. Azt szeretném jelezni, hogy ezek az információk csak tájékoztató jellegűek és mielőtt bárki elkezdene tablettákat kapkodni, feltétlenül kérje ki az orvosa véleményét!!!! A reklámok is, és persze az orvosok is úgy tájékoztatják a köznépet, hogy ezeket a vitaminokat már a terhesség tervezésekor is el kellene kezdeni szedni. Ezért érzem úgy, ezek az információk nem csak a már állapotos fehérnépnek, de a gyermekre vágyóknak is hasznukra lehet, mégis azt a címet adnám ennek a kis csomagnak, hogy ”Vitaminok terhességben”, mert legfőképpen a születendő gyermek egészséges fejlődését szolgálják, ill. a terhes kismama egészségének a megőrzésében játszanak fontos szerepet.
 
Hát akkor csapjunk bele a lecsóba és mindjárt a közepébe, nézzük, hogy melyek azok a nagyon-nagyon hasznos szednivalók, amikre nemhogy szükség lenne, de létfontosságúak a terhesség alatt. Itt annyi megjegyzést gyorsan beszúrnék, hogy nem csak vitaminokról lesz szó, de nem szeretném minden alkalommal kiírni, hogy vitaminok, ásványi anyagok, nyomelemek, a felsoroltak közül szerintem nagyjából mindenki tudja, hogy melyik-melyik kategóriába tartozik. Na nézzük őket. Az első és leges-leges-leges-legfontosabb a folsav.
 
A folsav bevitele a terhesség teljes időtartama alatt nagyon fontos és a terhesvitaminok (készítmények) egyik alapköve is ez. Nincs terhesvitamin folsav nélkül, vagy az nem terhesvitamin. A folsav a B-vitaminok csoportjába tartozik, egy vízben oldódó vitamin, ezért túladagolni nem lehet, mégis a szakemberek azt mondják, hogy napi 1000 mikrogrammnál többet ne vigyünk be, mivel módosíthatja többféle gyógyszerkészítmény hatását és a B12-vitamin hiánytüneteit elkendőzheti, a cink teljes felszívódását gátolhatja. Legfőképpen a gyermek idegrendszeri fejlődéséért felelős, de szerepe főleg a terhesség első harmadában a legfontosabb, mivel a baba gerinclezáródását segíti elő, vagyis hozzájárul ahhoz, hogy ne nyílt gerinccel szülessen meg szemünk fénye. Azért is ajánlják a folsav szedését a terhességet megelőző időszakban, mert ezek a fejlődési folyamatok, a fogantatástól számított pár héten belül megkezdődnek, így ilyen szempontból késő, ha csak a terhesség felfedezése után kezdjük szedni. De ha nem szedtünk külön folsavat a kezdeti időszakban, azért ne essünk kétségbe, mert rengeteg alapvető élelmiszer tömve van vele. Ilyen a máj, a paraj, a kenyér a reggeli pelyhek, ezekben van a legtöbb. De sok van a spárgában, brokkoliban, kelbimbóban és a narancsban. És csak hogy igazán megértsük, miért KELL a folsav és sok-sok országban miért foglalták törvénybe, hogy a fehérlisztből készült termékeket folsavval KELL dúsítani (most egy jut eszembe: Kanada)…..mert a DNS láncot felépítő molekulák szintézisében, vagyis előállításában játszik alapvető szerepet. És akkor azt hiszem a folsavról többet nem is kell mondanom.
 
Folytatom a sort a B-vitaminokkal. Azt ugyebár tudjuk, hogy a B-vitaminokból rengeteg féle van és a legjobb, hogy mindegyik másért felelős, más miatt fontos. Kicsit rákerestem az interneten (nem biztos, hogy jól tettem :-D), de állítólag a súlyos B-vitamin hiány állatkísérleteknél magzatelhaláshoz, illetve nagyon alacsony születési súlyhoz vezetett. Az olyan alaptevékenységeiket ismerjük, hogy vérképzők és hányás-hányingercsillapítók, de nézzük, hogy baba-mama szempontból mire kell figyelni ezekkel kapcsolatban. Először is csökkentik a vetélés lehetőségét. B12-vitaminra van szükség a folsav megfelelő felszívódásához, vagyis B12-vitamin nélkül felesleges folsavat bevinnünk. Mivel a folsav is a B-vitaminok csoportjába tartozik, így nyugodtan mondhatom, hogy a többi B-vitamin is az egészséges idegrendszer fejlődéséhez járul hozzá nagymértékben, csak mindegyik egy picit máshogyan. A B1-vitamin például konkrétan a magzat agyának megfelelő fejlődését segíti, a B6-vitamin erre segít rá, illetve ez az ami a vérképzésben nagyon fontos (ami az anyának is nagyon-nagyon fontos), így ennek a vitaminnak a pótlására is nagy hangsúlyt fektetnek, főleg mivel tudjuk a B-vitaminok is vízben oldódnak, szóval gyorsan ürülnek, viszont sok-sok B6-vitamin van a banánban. A B2-vitamin nem csak az idegrendszer fejlődését segíti, de az izomrendszer kialakulásában is nagyon hasznos, tejtermékekben van sok belőle. A következő, amit feltétlenül meg kell említenem, az a C-vitamin, de én úgy gondolom, hogy erről a vitaminról, illetve a jótékony hatásáról, vagy arról, milyen szörnyűségek történhetnek C-vitamin hiány következtében, szerintem nem kell beszélnem. Mindannyian jól ismerjük, tudjuk, hogy szervezetünk védekezőképességét segíti és immunrendszerünk megerősítéséhez elengedhetetlen, így nem is csépelem a szót tovább.
 
Folyt. köv.
 
Bbridget

A bejegyzés trackback címe:

https://gyerekmonopoly.blog.hu/api/trackback/id/tr992784183

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.